född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | Scene from Halland North Coast | altartavla i hallestads kyrka | forfattaren och tidningsmannen c. f | portratt av fabrikor o. b. jonsson | sommarsiesta | Related Artists:
Andrea del SartoItalian High Renaissance Painter , 1486-1530
Italian painter and draughtsman. He was the leading painter in Florence in the early years of the 16th century, and, under the influence of Leonardo da Vinci, Fra Bartolommeo, Michelangelo and Raphael, he elaborated and perfected the classical style of the High Renaissance. In the second decade of the 16th century his art anticipated aspects of Mannerism, while his direct, immediate works of the 1520s became important models for the more naturalistic Tuscan artists of the Counter-Reformation. He painted mainly religious works, including both altarpieces and major cycles of frescoes. His portraits, distinguished by a dreamily poetic quality,
Ivan Vishnyakov1699-1761
Russian Ivan Vishnyakov Gallery
Russian painter. He trained at the Admiralty College under Vasily Gruzinets (1667-1739) and in 1727 joined the staff of the Office of Buildings with the rank of apprentice, working for a time under Louis Caravaque (1684-1754). In 1739 he became a Master and head of the Office department of paintings. He contributed to the monumental and decorative works, which he also supervised, in the palaces and churches of St Petersburg and environs, Moscow and Kiev, and in the decoration of triumphal arches in Moscow and St Petersburg.
GIAMPIETRINOItalian Painter, known ca.1500-1540